| Forfatter |
Melding |
|
sussa87
|
Innleggets emne: Trenger noen råd!! Skrevet: Tir 27 Jul 2010, 18:44 |
|
 |
| Fersking |
 |
|
Hei Jeg passer en liten undulatjente på 4 månder (Dolly ![hifive [t1111.gif]](./images/smilies/t1111.gif) ). Eieren hennes er på ferie, så derfor skal jeg passe henne i to uker. Dette vet jeg om Dolly: Hun er kjøpt i en dyrebutikk her i Drammen, hun er tynn og liten og har en farge kombinasjon som jeg aldri har sett før. Hun er for det meste helt hvit men så har hun også to forskjellige blåfarger. Ikke så mye av det blå men litt her og litt der. Dolly er ikke tam. Det jeg har lest er at man skal være tålmodig og være rolig. Jeg plystrer en del til henne og prater rolig til henne. I dag tidlig spiste hun frø ut av hånden min ![party16 [party0024.gif]](./images/smilies/party0024.gif) kjempe stolt! Hun kom trossalt til meg igår. Jeg har tatt ut speilet hennes og viser henne mye oppmerksomhet. Og som sakt prater til henne. Men er det en spesiell måte å plystre på? ![[s0275.gif] [s0275.gif]](./images/smilies/s0275.gif) eller er det bare å plystre til du blir blå i trynet? Hvor ofte bør jeg tå hånden inn i buret? Eller burde jeg vente med det? Jeg vet rett og slett ikke hva jeg gjør, og om det jeg gjør er riktig. Noen som kan peke meg i riktig retning Klem fra pippip passeren ;)
_________________ Har så lyst på min egen undulat som er bare min min min 
|
|
 |
|
 |
|
Zippo
|
Innleggets emne: Re: Trenger noen råd!! Skrevet: Tir 27 Jul 2010, 19:46 |
|
 |
| Site Owner |
 |
Registrert: Fre 16 Sep 2005, 10:57 Innlegg: 19836 Bosted: Arendal
|
Så koselig med en så engasjert fuglepasser som deg da Jeg syns du skal fortsette å plystre til du blir blå i trynet (  ), prat mye og syng og trall litt, dine lyder vil gjøre at hun ikke føler seg ensom. Hvis hun ikke er tam, men allikevel har spist frø fra hånden din syns jeg er et tegn på at du innbyr til hennes tillit, og det er et kompliment! Finn gjerne noen gress strå med frø, skyll godt og server fra hånden, det pleier å være helt uimotståelig, en hirsekolbebit, litt persille og annet grønt er også snadder. Ikke press deg på henne, men la henne komme til deg, blir hun skremt så holder du hånda helt i ro. Du kan godt ha radioen på når du ikke er hjemme, det er godt med litt lyder når man er alenefugl på feriekoloni. Buret kan også settes litt ut i sola hvis du har uteplass til det, en dusj med en blomsterdusjflaske eller en skål med vann og noe grønt i er også forfriskende deilig for en feriefugl. Fortell gjerne hvordan det går med dere og sett for all del gjerne inn noen bilder ![solen1 [smi9.gif]](./images/smilies/smi9.gif)
_________________ Kvitrende hilsen fra Anette, Burre, Blomma, Brakar, Timian & Primula On the left side, there is nothing right ... On the right side, there is nothing left ...
|
|
 |
|
 |
|
sussa87
|
Innleggets emne: Re: Trenger noen råd!! Skrevet: Tor 29 Jul 2010, 20:10 |
|
 |
| Fersking |
 |
|
Hei hei  hvis jeg har gjort det riktig nå så skal det være et bilde av Dolly  Eller Dolla som jeg kaller henne. Hun sitter og steller seg selv hele tiden. Derfor Dolla ;) Jeg holder på ennå, jeg plystrer og hun svarer  Hun spiser ut av hånden min eple, pære og frø. Det regner sånn her så jeg har ikke fått vært ute å plukket noe strå.... Når hun spiser av hånden min så må jeg holde hånden min helt opp til den pinnen hun sitter på og hun vil ikke stå i hånden min å spise... Jeg har prøvd å holde hånden min lengere unna henne mens jeg prater rolig til henne men da reagerer hun ikke, så jeg må flytte hånden min helt opp til henne. I dag så vasket jeg buret henne og da startet hun å hoppe og fly helt febrilsk i buret sitt. Da var hun redd ikke sant? Det som jeg er så redd for er at jeg skremmer henne og hun mister tilliten til meg. Noe annet jeg kan gjøre? Jeg vet at jeg må være tålmodig, men jeg håper jeg klarer å få henne til og sitte i hånden min til da eiern kommer hjem. Men det er bare et håp... Klem og pipp i fra oss ![thanx [smi69.gif]](./images/smilies/smi69.gif)
|
|
 |
|
 |
|
Zippo
|
Innleggets emne: Re: Trenger noen råd!! Skrevet: Tor 29 Jul 2010, 20:37 |
|
 |
| Site Owner |
 |
|
Nydelig fugl, selv om jeg syns det ser ut som en gutt på bildet Du gjør alt helt riktig, fortsett sånn! Tydelig at han/hun ble skremt når du skulle vaske buret, jeg prøver å gjemme vaskefilla litt forsiktig inne i hånda og bruke så rolige bevegelser som overhodet mulig når jeg steller bur med fugl i. Syns du er flink og engasjert jeg ![party15 [party.gif]](./images/smilies/party.gif)
_________________ Kvitrende hilsen fra Anette, Burre, Blomma, Brakar, Timian & Primula On the left side, there is nothing right ... On the right side, there is nothing left ...
|
|
 |
|
 |
|
Britt
|
Innleggets emne: Re: Trenger noen råd!! Skrevet: Tor 29 Jul 2010, 20:46 |
|
 |
| Elite Undulatprater |
 |
Registrert: Man 17 Sep 2007, 13:52 Innlegg: 4670 Bosted: Jessheim
|
Jeg synes også det ser ut som en gutt ![godsmil [hapy.gif]](./images/smilies/hapy.gif) Hvis du vil være ekstra snill med h*n så kan du sette inn noen friske fine greiner som h*n kan gnage på 
|
 |
|
sussa87
|
Innleggets emne: Re: Trenger noen råd!! Skrevet: Tor 29 Jul 2010, 21:28 |
|
 |
| Fersking |
 |
|
En gutt?! He he he he da blir nok eieren overrasket når hun kommer hjem. Hvordan kan jeg finne ut hvilket kjønn den er? Hadde ikke gjort noe hvis det hadde vært en gutt, hørt at de er enklere å temme og få til å prate. Er det samme hva slags greiner jeg kan sette inn? Tusen takk for alle svarene jeg har fått!! ![happyhappy [smi20.gif]](./images/smilies/smi20.gif)
|
|
 |
|
 |
|
Mette
|
Innleggets emne: Re: Trenger noen råd!! Skrevet: Tor 29 Jul 2010, 21:33 |
|
 |
| Site Owner |
 |
Registrert: Fre 06 Jan 2006, 20:50 Innlegg: 9368 Bosted: Nannestad
|
|
Heisann
Koslig at du kom hit med spørsmål nå som du er fuglepasser. Kanskje du får lyst på din egen fugl også:) Slike pinner med sandpapir på er noe skikkelig dritt for fuglen å sitte på og jeg håper du kan bytte dem ut. Du kan bruke pinner fra bjørk, selje og rogn og mange andre, men disse er jo lett å finne. I forskjellige tykkelser. Der kan fuglen sitte godt og gnage på. Det finnes mange tråder her om sittepinner.
Lykke til videre med temmingen. Jeg synes også det ser ut som en gutt.
_________________ Det er ikke fine fjær som gjør fugler fine!Mette&Pipsen
|
|
 |
|
 |
|
Bettie Boink
|
Innleggets emne: Re: Trenger noen råd!! Skrevet: Tor 29 Jul 2010, 21:34 |
|
 |
| Site Owner |
 |
Registrert: Lør 09 Sep 2006, 15:29 Innlegg: 25237 Bosted: Vennesla
|
Dette er helt klart en gutt, ja. ![solen1 [smi9.gif]](./images/smilies/smi9.gif)
_________________ Life isn't like a box of chocolates. It's more like a jar of jalapeno's. What you do today, might burn your butt tomorrow. Min hjemmeside - http://www.undulatrommet.com
|
|
 |
|
 |
|
sussa87
|
Innleggets emne: Re: Trenger noen råd!! Skrevet: Tor 29 Jul 2010, 22:01 |
|
 |
| Fersking |
 |
|
Jeg hadde en undulat da jeg var liten. Rosita het hun <3 hun ble syk og døde Jeg har blitt kjempe glad i Dolly/Donnald. Og har blitt veldig intressert i undulater har veldig lyst på en selv ja!  Men visste ikke at det var forskjellige raser... Leste at det var noen som ville ha en Engelsk men som heller tok en Australsk undulat istedenfor. Jeg har lest litt om formering osv.... ser på undulater på en helt annen måte enn da jeg var yngere! Legger med et bilde til jeg av Dolly/Donnald.... Hvordan ser man kjønnet? Stooor klems 
Sist endret av sussa87 den Tor 29 Jul 2010, 22:09, endret 1 gang
|
|
 |
|
 |
|
Bettie Boink
|
Innleggets emne: Re: Trenger noen råd!! Skrevet: Tor 29 Jul 2010, 22:08 |
|
 |
| Site Owner |
 |
Registrert: Lør 09 Sep 2006, 15:29 Innlegg: 25237 Bosted: Vennesla
|
Kjønnet på undulater ser man på ceren like over nebbet. Hos hanner er denne blå og hos hunner så er den beige/brun (når de er voksne). Så har vi noen mutasjoner hvor hannens farge er litt anderledes, og det er bla. hos danskbrokete slik som fugen du passer her. Danskbrokete hanner får aldri blå cere, men den er rosa/lilla og er slik hele livet. ![solen1 [smi9.gif]](./images/smilies/smi9.gif)
_________________ Life isn't like a box of chocolates. It's more like a jar of jalapeno's. What you do today, might burn your butt tomorrow. Min hjemmeside - http://www.undulatrommet.com
|
|
 |
|
 |
|
sussa87
|
Innleggets emne: Re: Trenger noen råd!! Skrevet: Tor 29 Jul 2010, 22:12 |
|
 |
| Fersking |
 |
|
Her er bildet  ..... 
|
|
 |
|
 |
|
Merethe
|
Innleggets emne: Re: Trenger noen råd!! Skrevet: Søn 01 Aug 2010, 11:15 |
|
 |
| Elite Undulatprater |
 |
Registrert: Lør 19 Nov 2005, 19:16 Innlegg: 4391 Bosted: Mjøndalen
|
Hei Sussa  Så fint at du meldte deg inn her. Dette er virkelig plassen å komme hvis man lurer på noe ang. undulat. (Eller hva som helst,egentlig ;o) ) Kanskje jeg kan ta meg en tur en dag og se på lille Donald. Og hvis du skal ha din egen en gang,så lønner det seg å kjøpe fra oppdretter. Det er mange av dem her inne 
|
|
 |
|
 |
|
Zippo
|
Innleggets emne: Re: Trenger noen råd!! Skrevet: Søn 01 Aug 2010, 11:38 |
|
 |
| Site Owner |
 |
|
|
|
 |
|
 |
|
iselin
|
Innleggets emne: Re: Trenger noen råd!! Skrevet: Søn 01 Aug 2010, 13:19 |
|
 |
| Aktiv prater |
 |
|
For en herlig sommerferie denne pippen må ha! De andre har nokk rett, det ser ut som en gutt.  Grener er myyye bedre for de å stå på, og jeg vil anbefale deg å sette inn ei bjørkegren med blader på, så hun får seg litt ekstra snack. Mine undulater elsker det!  Må selfølgelig skylles over først. 
_________________ Cleo og Julius
|
|
 |
|
 |
|
sussa87
|
Innleggets emne: Re: Trenger noen råd!! Skrevet: Man 02 Aug 2010, 00:05 |
|
 |
| Fersking |
 |
|
Hei alle sammen Blir så utrolig godt humør når jeg kommer inn her og ser alt det hyggelige dere skriver Jeg skal ut i skogen imorgen for å samle greiner  For å si det sånn, så ja er denna Dolly  på sikkelig luksus ferie Det er en sikkelig STOLT pipippasser som skriver nå, for lille Dolly har begynt å bli den tøffingen Salatblad er tydeligvis KJEMPE godt  h*n kom helt ut på pinnen sin, et skritt av gangen  nå så går dette rette veien åsså  Jeg, mamma og lillebror skal til tyrkia i september, og med en gang jeg kommer hjem skal jeg få kjøpr utstyr og så skal jeg sjekke opp oppdretere.. Jeg skal ha min aller egen undulat  som er bare min min min  Skal først ha en hann og så etter en stund skal jeg ha en hunn også Jeg gleder meg veldig Til alle mine nye venner sier jeg god natt og så håper jeg at vi snakkes snart igjen?! Ps: er alltid hyggelig med PM også  Klem ifra Susanne og Dolly 
|
|
 |
|
 |
|